Samochód osobowy Car, 4 seater, 4×2, Ford WOA1

Historia konstrukcji:

Samochód osobowy opracowany w brytyjskich zakładach Ford Motor Company Ltd. w Dagenham (filia amerykańskiego koncernu Ford Motor Company w Detroit). Wersje wojskowe nosiły oznaczenie Ford WOA1 oraz WOA1A i bazowały konstrukcyjnie na cywilnym modelu 22 HP. Zastosowano inną osłonę chłodnicy, inne zderzaki oraz osłony progów a także bagażnik dachowy.

Razem z wersją WOA2 podczas wojny wyprodukowano 11.754 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Masa:
Wymiary:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zużycie paliwa:
1.614 kg
4.394 x 1.905 x 1.778 mm, prześwit 216 mm
4×2
silnik 8-cyl. w układzie widlastym, zapłon iskrowy,
chłodzony cieczą, pojemność 3.622 cm3,
typu Ford 221 o mocy 85 KM przy 3.800 obr./min
3 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 95 km/h
ok. 16 litrów / 100 km

Opis konstrukcji:

Czterodrzwiowe nadwozie typu limuzyna było zabudowane na stalowej ramie. Zawieszenie kół na półeliptycznych resorach piórowych. Instalacja elektryczna o napięciu początkowo 6 V, a w późniejszych seriach 12 V.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 77,79 mm, skok tłoka 95 mm, stopień sprężania 6,15:1.Sprzęgło suche jednotarczowe. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd na koła tylnej osi.  Hamulce mechaniczne, bez wspomagania, działały na wszystkie koła. Wersja do działań na pustyni miała niskociśnieniowe koła 9.00-13”, natomiast w Europie używano opon 6.50-16”. Koło zapasowe mocowano na pokrywie bagażnika.

Źródła:

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998

David E. Jane „British military transport”, wyd. Almark Publishing Co. Ltd., 1978

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.