Przyczepa Sonderanhänger 116

Historia konstrukcji:
Przyczepa używana przez siły zbrojne Niemiec. Przyjęta na uzbrojenie w grudniu 1940 roku.

Pełna nazwa:

Tiefladeanhänger für Panzerkampfwagen 22t (Sd. Ah. 116)

Produkowana seryjnie w niemieckich zakładach Waggon- und Maschinenfabrik A.G. w Bautzen (Busch), Ackermann Fahrzeugbau w Wuppertal-Vohwinkel oraz Finck w Stuttgarcie.

Cena jednostkowa przyczepy tego typu wynosiła 28.000 RM. Wyprodukowanie jednej przyczepy wymagało 3.200 roboczogodzin, 18.100 kg stali niskostopowej oraz 126 kg stali wysokostopowej (w tym blachy grube i średnie 2.760 kg, a blachy cienkie 275 kg).

W kwietniu 1942 roku w służbie znajdowało się 141 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Liczba osi:
Masa:
Ładowność:
Wymiary:
Rozstaw osi:
Rozstaw kół:
4
13.800 kg
23.000 kg
14.400 x 2.990 x 2.630 mm, prześwit 400 mm
1.350+7.400+1.350 mm
2.440 mm

Opis konstrukcji:
Przyczepa służąca do ewakuacji uszkodzonych pojazdów pancernych. Na czas załadunku tylny dwuosiowy wózek był odczepiany – podłoga platformy transportowej (wymiary 5.700 x 2.900 mm) spoczywała wtedy bezpośrednio na gruncie umożliwiając wprowadzenie na nią ewakuowanego pojazdu z użyciem wyciągarki.

Tylny wózek jest zaopatrzony w stanowisko dodatkowego kierowcy (kierownica z pneumatycznym wspomaganiem) dla sterowania obiema tylnymi osiami oraz w wyciągarki z łańcuchami do podniesienia platformy (najpierw mechaniczny system bloczków, a potem siłowniki hydrauliczne).

Na wszystkich osiach stosowano opony rozmiaru 13.50-20″.

Źródła:

Instrukcja D 617/3 „Tiefladeanhänger für Panzerkampfwagen (22t) (Sd. Ah. 116) Typ Ba 38. Gerätbeschreibung und Bedienungsanweisung”, 1940 r.

Instrukcja D 617/4 „Tiefladeanhänger für Panzerkampfwagen (22t) (Sd. Ah. 116) Typ Ba 38. Ersatzteilliste”, 1941 r.

Instrukcja D 600 „Anhaltswerte über Kraftfahrzeuge und Gerät”, 1940 r.

Horst Beiersdorf „Kfz-Anhänger der Wehrmacht 1935-1945”, seria wydawnicza „Waffen-Arsenal” Band 145, wyd. Podzun-Pallas-Verlag, 1994 r.