Załoga: | 1+7 żołnierzy |
Masa: | 20059 kg (zestaw) |
Wymiary: | 15138 (zestaw) x 2896 x 3327 mm |
Rozstaw osi: | 4572 mm |
Rozstaw kół: | przód 1372 mm, tył 1549 mm |
Układ napędowy: | 6×4 |
Jednostka napędowa: | silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, |
wysokoprężny, chłodzony cieczą, pojemność 8369 cm3, | |
typu Gardner 6LW o mocy 102 KM przy 1700 obr./min | |
Skrzynia przekładniowa: | 3 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor |
Prędkość maksymalna: | na drodze 40 km/h |
Zbiornik paliwa: | 245 litrów |
Zasięg: | 290 km |
Historia konstrukcji:
Ciągnik ewakuacyjny opracowany w 1937 roku w brytyjskich zakładach Scammell Lorries Ltd. w Tolpits lane, Watford. W latach 1937-1945 wyprodukowano 574 egzemplarze (lub 548 egzemplarzy).
Naczepa transportowa pierwotnie typu TRCU/20 o nośności ‘20 ton’ z odłączanymi kołami, opuszczana na podnośnikach śrubowych, a następnie TRCU/30 zmodyfikowana poprzez montaż rampy wjazdowych oraz podniesiono nośność do ‘30 ton’. Produkowane przez zakłady Scammell, Crane, Schelvoke & Drewny.
Opis konstrukcji:
Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Za kabiną znajdowało się jarzmo mocujące dla naczepy. Nadwozie było umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 24 V (dla oświetlenia 12 V).
Wyciągarka Scammell o uciągu 8 ton i linie długości 430 stóp (131 metrów).
Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 117,5 mm, skok tłoka 140 mm. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd na koła obu tylnych osi. Hamulce mechaniczne z pneumatycznym wspomaganiem działały na wszystkie koła. Stosowano opony niskociśnieniowe rozmiaru 13.50-20”.
Źródła:
David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998