Ciągnik ewakuacyjny Scammell TRMU20 oraz TRMU30

Załoga: 1+7 żołnierzy
Masa: 20059 kg (zestaw)
Wymiary: 15138 (zestaw) x 2896 x 3327 mm
Rozstaw osi: 4572 mm
Rozstaw kół: przód 1372 mm, tył 1549 mm
Układ napędowy: 6×4
Jednostka napędowa: silnik 6-cyl. w układzie rzędowym,
wysokoprężny, chłodzony cieczą, pojemność 8369 cm3,
typu Gardner 6LW o mocy 102 KM przy 1700 obr./min
Skrzynia przekładniowa: 3 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
Prędkość maksymalna: na drodze 40 km/h
Zbiornik paliwa: 245 litrów
Zasięg: 290 km

 

Historia konstrukcji:

Ciągnik ewakuacyjny opracowany w 1937 roku w brytyjskich zakładach Scammell Lorries Ltd. w Tolpits lane, Watford. W latach 1937-1945 wyprodukowano 574 egzemplarze (lub 548 egzemplarzy).

 

Naczepa transportowa pierwotnie typu TRCU/20 o nośności ‘20 ton’ z odłączanymi kołami, opuszczana na podnośnikach śrubowych, a następnie TRCU/30 zmodyfikowana poprzez montaż rampy wjazdowych oraz podniesiono nośność do ‘30 ton’. Produkowane przez zakłady Scammell, Crane, Schelvoke & Drewny.

 

Opis konstrukcji:

Zastosowano zamkniętą kabinę załogi w układzie klasycznym (za silnikiem). Za kabiną znajdowało się jarzmo mocujące dla naczepy. Nadwozie było umieszczone na stalowej ramie nośnej. Zawieszenie na sztywnych mostach amortyzowanych półeliptycznymi resorami piórowymi. Instalacja elektryczna o napięciu 24 V (dla oświetlenia 12 V).

Wyciągarka Scammell o uciągu 8 ton i linie długości 430 stóp (131 metrów).

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv). Średnica cylindra 117,5 mm, skok tłoka 140 mm. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową przekazywał napęd na koła obu tylnych osi. Hamulce mechaniczne z pneumatycznym wspomaganiem działały na wszystkie koła. Stosowano opony niskociśnieniowe rozmiaru 13.50-20”.

 

Źródła:

David Fletcher „British military transport 1829-1956”, wyd. The Tank Muzeum, 1998

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *