Samolot wielozadaniowy Douglas 8A-4

Samolot wielozadaniowy Douglas 8A-4
Samolot wielozadaniowy Douglas 8A-4

Historia konstrukcji:
Samolot wielozadaniowy Gamma 2F opracował w 1934 roku Jack Northrop pracujący w amerykańskich zakładach Northrop Corporation. Dla sił powietrznych USA był on produkowany pod oznaczeniem A-17. Firma została następnie wykupiona przez Douglas Aircraft Company i eksportowa wersja otrzymała oznaczenie typu Model 8A.

W 1939 roku Irak zakupił 15 samolotów (numery seryjne od 613 do 627) w wersji 8A-4, napędzanych przez silnik gwiazdowy Wright GR-1820-G103 „Cyclone” o mocy 1000 hp. Nieuzbrojone maszyny zostały dostarczone drogą morską do portu Basra 15 września 1940 roku. Brytyjczycy zatrzymali w Singapurze drugi statek transportujący części zamienne, uzbrojenie i dodatkowe wyposażenie pokładowe.

Zastosowanie:
W maju 1941 roku 7. dywizjon w bazie Rashid koło Bagdadu miał na stanie 15 samolotów.

Opis konstrukcji:
Uzbrojenie stałe obejmujące 4 karabiny maszynowe umieszczono w skrzydłach i prowadziły one ogień poza kręgiem śmigła. Ruchomy karabin maszynowy został zabudowany w tylnej kabinie. Uzbrojenie bombowe (o masie do 1.200 funtów) przenoszono na zewnętrznych podwieszeniach podskrzydłowych.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998 r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.