Samolot szkolno-treningowy O-Maskine (I O)

Historia konstrukcji:
Samolot szkolno-treningowy opracowany w duńskich zakładach Orlogsværftet Flyvemaskineværksted w Kopenhadze. Oblot prototypu miał miejsce w 1926 roku.

W latach 1926-1929 dla lotnictwa wojsk lądowych Hærens Flyvertropper wyprodukowano 15 egzemplarzy (numery ewidencyjne od O-56 do O-70).

Zastosowanie:
W 1940 roku 9 samolotów tego typu (z tego tylko 5 sprawnych) znajdowało się na stanie szkoły lotnictwa wojsk lądowych Flyveskolen stacjonującej na lotnisku Værløse. W trakcie służby rozbito lub wycofano z użycia 6 maszyn (numery ewidencyjne O-56, O-57, O-58, O-63, O-66, O-70).

Dane techniczne:

Załoga:
Masa własna:
Masa startowa:
Rozpiętość:
Długość:
Wysokość:
Powierzchnia nośna:
Jednostka napędowa:
 
Prędkość maksymalna:
Pułap:
Zasięg:
Uzbrojenie:
2 osoby
ok. 1.000 kg
ok. 1.400 kg
10,60 m
8,40 m
2,70 m
23,78 m2
1 silnik 6-cyl. w układzie rzędowym,
chłodzony cieczą, o mocy 160 KM
200 km/h
5.515 m
500 km
3 km Madsen kal. 8 mm

Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy dwupłat konstrukcji mieszanej. Dwuosobowa załoga zajmowała miejsca w układzie tandem w odkrytych kabinach zaopatrzonych w wiatrochron.

Podwozie w układzie klasycznym z dwoma szeroko rozstawionymi amortyzowanymi kołami głównymi oraz metalową płozą ogonową.

Silnik rzędowy napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku.

Uzbrojenie stałe stanowił jeden stały karabin maszynowy zabudowany w kadłubie, który strzelał przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora. W tylnej kabinie można było zamontować na obrotnicy podwójny ruchomy karabin maszynowy.

Źródła:

Praca zbiorowa „Encyklopedia lotnictwa”, wyd. Debit, 1998

Internet:

www.flymuseum.dk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *