Lotnicze działo pokładowe Gun, Aircraft, Automatic, 20-mm, M1

Historia konstrukcji:
Lotnicze działo pokładowe 20 mm M1 było używane przez siły zbrojne USA.

Pierwotnie zostało opracowane w szwajcarskich zakładach Werkzeug Maschinenfabrik Oerlikon w Oerlikon, a następnie zmodyfikował je Mark Birgkigt z zakładów Hispano-Suiza. Przyjęte na uzbrojenie brytyjskich sił zbrojnych pod oznaczeniem Hispano Mk.II, a następnie w 1941 roku także amerykańskich sił zbrojnych pod oznaczeniem M1.

Lotnicze działo pokładowe 20 mm M1
Lotnicze działo pokładowe 20 mm M1

Dane techniczne:

Kaliber:
Amunicja:
Masa:
Wymiary:
Długość lufy:
Szybkostrzelność:
20 mm
20×110
49 kg
2.540 x 143 x 152 mm
 
600-700 strz./min

Wersje lotniczych działek pokładowych kal. 20 mm
Wersje lotniczych działek pokładowych kal. 20 mm

Opis konstrukcji:
Automatyka broni wykorzystuje energię zamka swobodnego, który w momencie odpalania naboju wciąż znajduje się w drodze do swojego skrajnego przedniego położenia (broń strzela z zamka otwartego – naciśniecie na spust zwalnia go z tylnego położenia i po drodze wprowadza nowy nabój do lufy). Sprężyna powrotna jest owinięta wokół lufy.

Sekwencja pracy zamka
Sekwencja pracy zamka

Zasilanie broni za pomocą magazynka bębnowego M1 mieszczącego 60 naboi lub z użyciem taśmy z podajnikiem:

Magazine, 60 round, 20-mm, M1

Mechanizm, Feed, Left Hand, 20-mm, AN-M1

Mechanizm, Feed, Right Hand, 20-mm, AN-M1

Dla sprawnego załadunku naboi do taśmy stosowano maszynkę Machine, Linking, 20-mm, ammunition, M4.

Amunicja:
Stosowano amunicję scaloną. Pakowana w opakowania kartonowe po 10 naboi oraz drewniane skrzynki mieszczące 12 opakowań kartonowych, czyli łącznie 120 naboi o masie 42-47 kg (w zależności od rodzaju amunicji).

Odłamkowo-zapalająca Cartridge, High Explosive Incendiary, Mk. I

Długość naboju:
Długość pocisku:
Masa naboju:
Masa pocisku:
Masa materiału wybuchowego:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
183 mm
82 mm
259 g
130 g
11,3 g
31 g
844 m/s
4.663 m (5.100 jardów)

Pocisk Mk. I typu HE-I ze skorupą pocisku wypełnioną materiałem zapalających o działaniu kruszącym pobudzanym głowicowym zapalnikiem uderzeniowym typu Fuze, percusion, DA, No. 253, Mk. I /A/.

Przeciwpancerna Cartridge, Armor Piercing Tracer, M75

Długość naboju:
Długość pocisku:
Masa naboju:
Masa pocisku:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
183 mm
83 mm
290 g
166 g
31 g
765 m/s
5.760 m (6.300 jardów)

Pocisk M75 typu AP-T z pełnokalibrową skorupą wykonaną ze stali stopowej z dennym smugaczem o czasie działania 3 sekund.

Szkolna 20-mm Cartridge, Ball

Długość naboju:
Długość pocisku:
Masa naboju:
Masa pocisku:
Masa ładunku miotającego:
Prędkość wylotowa:
Donośność:
184 mm
69 mm
254 g
131 g
33 g
844 m/s
4.846 m (5.300 jardów)

Pocisk używany do celów szkoleniowych.

Źródła:

Instrukcja „Army Index of Aeronautical Equipment. Volume 5: Armament”, 1944 r.

Instrukcja TM 9-227 „20-mm Aircraft Gun Matériel M1 and M2”, 1942 r.

Instrukcja TM 9-227 „20-mm Automatic Gun M1 and 20-mm Aircraft Automatic Gun AN-M2”, 1942 r.

Instrukcja TM 9-1227 „20-mm Automatic Gun M1 and 20-mm Aircraft Automatic Gun AN-M2”, 1942 r.

Instrukcja TM 9-2200 „Small Arms, Light Field Mortars and 20-mm Aircraft Guns”, 1943 r

Instrukcja ORD 8 SNL A-47 „Higher Echelon Spare Parts and Equipment (Addendum) for Gun, Automatic, 20-mm, M1 and AN-M2”, 1944 r.

Instrukcja ORD 9 SNL A-47 „List of All Parts of Gun, Automatic, 20mm, M1 and AN-M2”, 1942 r.

One thought on “Lotnicze działo pokładowe Gun, Aircraft, Automatic, 20-mm, M1

  1. Opis automatyki w tekście odnosi się raczej do działek wywodzących się od Beckera a więc głównie szwajcarskich działek SEMAG a następnie Oerlikonów S, SS, FF, FFL, FFS, francuskich Hispano-Suiza HS.7 i HS.9, niemieckich MG-FF i MG-FF/M, japońskich Type 99-1 i 99-2.
    Działko HS.404 i pochodne a więc angielskie Mk. I, II i V oraz amerykańskie M1, M2 i M3 strzelały z zamka otwartego ryglowanego do strzału ryglem wahliwym w płaszczyźnie pionowej a jego odryglowanie było wymuszone ruchem tłoka poruszanego energią gazów odprowadzanych z lufy – żeby wysnuć taki wniosek to wystarczy przeczytać podpisy pod rysunkami w wersji po angielsku – a rygiel to ten element w kształcie leżącej litery L pod zamkiem – działanie najlepiej jest widoczne na przekrojach 3 i 4 od góry.
    Co do głównej sprężyny na lufie działka HS.404 to z tego co się orientowałem służy ona tylko jako sprężyna osłabiająca odrzut działka w płatowcu a sam zamek porusza sprężyna umieszczona za zamkiem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *