Historia konstrukcji:
Samolot wielozadaniowy „Wapiti” zaprojektował Arthur Davenport pracujący w brytyjskich zakładach Westland Aircraft Limited w Yeovil. Prototyp został oblatany 7 marca 1927 roku.
W 1931 roku południowoafrykańskie siły powietrzne South African Air Force (SAAF) zakupiły u brytyjskiego producenta 4 egzemplarze w wersji Mk. III (numery ewidencyjne od 601 do 604). Na podstawie licencji w południowoafrykańskich warsztatach remontowych w Roberts Heights (koło miasta Pretoria) wyprodukowano dalsze 27 egzemplarzy (numery ewidencyjne od 605 do 631). Pierwszy lokalnie wyprodukowany samolot został oblatany 4 kwietnia 1931 roku. Maszyny tego typu pozostały w służbie do 1943 roku.
Dane techniczne:
Załoga: Masa: Rozpiętość: Długość: Wysokość: Powierzchnia nośna: Jednostka napędowa: Prędkość maksymalna: Pułap: Zasięg: Uzbrojenie: |
2 osoby własna 1.728 kg, startowa 2.449 kg 14,15 m 9,65 m 3,96 m 45,00 m2 1 silnik 14-cyl. w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem, typu Armstrong Siddeley „Jaguar” VI o mocy 490 hp 225 km/h 6.200 m 850 km 2 km kal. 7,7 mm, 263 kg bomb |
Opis konstrukcji:
Jednosilnikowy zastrzałowy dwupłat z otwartymi kabinami załogi zbudowany w układzie zastrzałowego dwupłata. Kadłub i skrzydła konstrukcji metalowej krytej płótnem. Zastosowano stałe podwozie w układzie klasycznym.
Pozbawiony osłony silnik napędzał dwułopatowe drewniane śmigło o stałym skoku.
Uzbrojenie stałe stanowił 1 karabin maszynowy Vickers kal. 7,7 mm zabudowany między silnikiem a kabiną pilota, który strzelał przez krąg śmigła z wykorzystaniem synchronizatora, natomiast w tylnej kabinie zamontowano 1 ruchomy karabin maszynowy Lewis kal. 7,7 mm umieszczony na obrotnicy Scarff. Na podskrzydłowych wyrzutnikach można było podwiesić ładunek bomb o masie do 580 funtów (263 kg).