Skuter desantowy Scooter, motor, airborne, 2-Wheel (Cushman, Model 53)

Skuter Cushman Model 53
Skuter Cushman Model 53

Historia konstrukcji:
Skuter dla jednostek powietrzno-desantowych model 53 został opracowany w 1943 roku w amerykańskich zakładach Cushman Motor Works w Lincoln, stan Nebraska. Wykorzystano doświadczenia z produkcji cywilnych skuterów i trójkołowców znanych pod marką Auto Glide i napędzanych sprawdzonym czterosuwowym silnikiem typu „Husky”.

Pozostałe projekty zgłosiły następujące firmy:
– J. A. Strimple Co. Inc. w Janesville, stan Wisconsin – producent skuterów sprzedawanych pod marką Keen Power Cycle,
– Salsbury Corporation w Los Angeles, stan California – producent skuterów sprzedawanych pod marką Motor Glide,
– The Custer Specialty Co. Inc. w Dayton, stan Ohio – producent skuterów, już w 1941 roku zaprezentowano wojsku bardzo uproszczony model „Comet”,
– Cooper Motors Inc. w Los Angeles, stan California – lokalny dealer motocykli i skuterów zaproponował zaadaptowany pojazd „Aviate” model A-V-8 zakładów Powell Manufacturing Company w Los Angeles, stan California (fabryka mieściła się w Compton).

Konkurencyjny skuter Cooper Airborne Motor Scooter został zaprezentowany wojsku i przetestowany 17 lutego 1944 roku na poligonie Camp Mackall i jego osiągi zainteresowały odbiorcę. O finalnym wyborze zadecydowały możliwości produkcyjne – zakłady Cushman były w stanie rozpocząć ich produkcję bardzo szybko zatem już 29 kwietnia 1944 roku podpisano kontrakt na wyprodukowanie 600 egzemplarzy. Nazywany był przeważnie Airborne Motor Scooter. Pojazdowi przyznano oznaczenie kodowe G683 nadane przez US Army.

W latach 1944-1945 wyprodukowano 4.734 egzemplarze. Cena skutera wynosiła od 132 do 140 dolarów amerykańskich.

Skuter Cushman Model 53
Skuter Cushman Model 53

Zastosowanie:
Pojazdy tego typu nie załapały się na lądowanie w Normandii w czerwcu 1944 roku (Operacja Overloard) – pierwsza partia była gotowa do odbioru dopiero w lipcu tego roku. Pierwsze użycie bojowe nowego pojazdu miało miejsce 15 sierpnia 1944 roku podczas desantu w południowej Francji w ramach Operacji Dragon. Kolejnym sprawdzianem nowego sprzętu była Operacja Market-Garden, gdzie skutery znalazły użycie na masową skalę.

Dane techniczne:

Masa:
Ładowność:
Długość:
Rozstaw osi:
Wysokość po złożeniu:
Minimalna szerokość:
Prześwit:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
własna 116 kg
113 kg (250 funtów)
1.956 mm
1.448 mm
965 mm
584 mm
171 mm
silnik 1-cyl. chłodzony powietrzem,
pojemność 244 cm3 (14,89 cu in),
typu „Husky” 16M71 o mocy 4,6 hp
2 biegi
na drodze ok. 64 km/h (40 mph)
7,6 l
na drodze ok. 5 l/100 km

Skuter Cushman Model 53
Skuter Cushman Model 53

Opis konstrukcji:
Rama zespawana z teowników i płaskowników. Sztywne zawieszenie obu kół. Amortyzację zapewniała jedynie sprężyna umieszczona pod szerokim siodłem oraz ugięcie opon. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv) z kadłubem wykonanym z żeliwa, dostosowany do spalania dowolnego rodzaju benzyny 68-80 oktan (cylindryczny zbiornik umieszczony poprzecznie za siodłem kierowcy). Chłodzenie silnika wymuszone wentylatorem napędzanym mechanicznie. Średnica cylindra 66,675 mm, skok tłoka 69,85 mm, stopień sprężania 5,4:1. Napęd jest przekazywany poprzez automatyczne sprzęgło odśrodkowe na dwubiegową skrzynię operowaną ręcznie prętem umieszczonym za siodłem, a następnie łańcuchem na tylne koło. Rozwiązanie to ułatwiało obsługę – wystarczyło dodać gazu, a pojazd sam ruszał. Wytrzymałość sprzęgła wynosiła ok. 2.500 mil. Starter silnika ma postać umieszczonej centralnie pod siodłem dźwigni operowanej nożnie.

Układ hamulcowy działa na tylne koło (sterowanie nożne). Stosowano niskociśnieniowe opony balonowe 6.00-6″ (bieżnik szosowy lub terenowy Mud and Snow) produkcji zakładów Cushman lub Schenuit.

Motocykl był dostosowany do holowania lekkiej jednoosiowej przyczepy Hand Cart M3A4 Utility (umożliwiała transport km, moździerza lub zapasu amunicji; wymiary 32x24x5 cali; opracowana przez zakłady John Wood Manufacturing Co.).

Uchwyty do mocowania spadochronu transportowego znajdowały się z przodu ramy, na wysokości mocowania widelca przedniego koła oraz z tyłu, za zbiornikiem paliwa – amortyzację upadku miały zapewnić koła pojazdu.

Źródła:

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Instrukcja TM 9-876 „Airborne Motor Scooter  (Cushman Model 53)”, 1944 r.

Instrukcja ORD 7-8-9 SNL G-683 „Service Parts Catalog for Scooter, Motor, 2-Wheel, Airborne (Cushman Model 53)”

Internet:

http://www.usscootermuseum.com/cushman.htm

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.