Opancerzony pojazd rozpoznawczy Landsverk

Historia konstrukcji:
Opancerzony pojazd rozpoznawczy był używany przez siły zbrojne Danii.

Został opracowany w 1932 roku w szwedzkich zakładach AB Landsverk w Landskronie. Motocykl z koszem amerykańskich zakładów Harley-Davidson został osłonięty płytami pancernymi chroniącymi przed ostrzałem z broni strzeleckiej. Pod fabrycznym oznaczeniem Landsverk L-210 C wykonano później analogiczny pojazd i sprzedano w 1938 roku do Meksyku.

Prototyp po dostarczeniu do Danii otrzymał numer ewidencyjny FP.3 i poddano go licznym testom. Wykazały one znaczne przeciążenie podwozia, co uniemożliwiało poruszanie się pojazdu poza drogami twardymi. W tej sytuacji projekt zamknięto w 1935 roku.

fp3_1

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
Wymiary:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Uzbrojenie:
Opancerzenie:
2 osoby
bojowa 730 kg
2.300 x 1.600 x 1.600 mm
silnik 2-cyl. w układzie V, chłodzony powietrzem,
pojemność 1.208 cm3,
o mocy 30 KM przy 4.000 obr./min
3 biegi
na drodze 75 km/h
na drodze 200 km
1 km Madsen M.1924 kal. 8 mm
4 mm

Opis konstrukcji:
Standardowy motocykl z koszem marki Harley-Davidson został osłonięty płytami pancernymi przynitowanymi do stelażu z kątowników. Uzbrojenie obsługiwane przez siedzącego w wózku bocznym strzelca obejmowało 8 mm karabin maszynowy Madsen M.1924 typ C.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv), dwa zawory na cylinder (po jednym dolotowym i wylotowym). Cylindry umieszczone pod kątem 45 stopni. Średnica cylindra 87,3 mm, skok tłoka 101,6 mm, stopień sprężania 4,5:1. Skrzynia biegów sterowana ręcznie, napęd na tylne koło był przekazywany za pomocą łańcucha. Sprzęgło wielotarczowe mokre. Hamulce mechaniczne. Stosowano opony rozmiaru 4.40-18”.

Źródła:

Praca zbiorowa „Wojska pancerno-motorowe w 1936 roku”, artykuł opublikowany w „Przegląd wojskowo-techniczny. Broń pancerna i samochody”, Numer 4/1937 r.

Internet:

http://www.armyvehicles.dk/

http://www.chakoten.dk/

http://www2.landskrona.se/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.