Samochód pancerny Panservogn Landsverk L-185 (PV M 34)

Historia konstrukcji:
Samochód pancerny PV M 34 był używany przez siły zbrojne Danii.

Został opracowany w szwedzkich zakładach AB Landsverk w Landskronie. Powstał w odpowiedzi na duńskie zamówienie z 1934 roku (numer kontraktu 55012). Za cenę 60 tysięcy koron duńskich zbudowano pojazd oparty na konstrukcji opracowanego na eksport samochodu pancernego Landsverk L-185. Dostarczony w 1935 roku otrzymał numer ewidencyjny FP.6 (FP to skrót od Forsøgspanservogn).

Ze względu na małą moc silnika przy przeciążonym podwoziu, pojazd ten miał nienajlepsze właściwości manewrowe poza drogami twardymi, co uniemożliwiało mu wypełnianie zadań rozpoznawczych. Od awarii silnika w 1937 roku był używany jedynie w szkolnictwie.

Samochód pancerny Panservogn Landsverk L-185 (PV M 34)
Samochód pancerny Panservogn Landsverk L-185 (PV M 34)

Dane techniczne:

Załoga:
Masa:
Wymiary:
Układ napędowy:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zasięg:
Uzbrojenie:
 
Opancerzenie:
4 osoby (dowódca, 2 kierowców, strzelec)
4.550 kg
4.940 x 2.020 x 2.300 mm, prześwit 200 mm
4×4
silnik 8-cyl. w układzie widlastym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 2.227 cm3,
typu Ford 136 o mocy 60 KM przy 3.500 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny
na drodze 45 km/h
65 litrów
na drodze 250 km
1 działko Madsen M.1933 kal. 20 mm,
2 km Madsen M.1924 typ C kal. 8 mm
od 4 do 6 mm

Opis konstrukcji:
Do budowy samochodu pancernego wykorzystano podwozie ciężarówki Ford z napędem na wszystkie koła, uzupełnione o możliwość sterowania pojazdem z tylnego stanowiska. Płyty pancerne przynitowane lub przykręcane śrubami do szkieletu wykonanego ze stalowych płaskowników, grubości od 4 do 6 mm. Główne drzwi wejściowe znajdowały się po lewej stronie na wysokości stanowiska przedniego kierowcy. Dodatkowo można było skorzystać z mniejszych drzwi umieszczonych w tylnej ścianie, obok stanowiska tylnego kierowcy. Podwozie było oparte na solidnej ramie, z zawieszeniem na sztywnych mostach amortyzowanych resorami eliptycznymi.

Uzbrojenie było zamontowane w jednoosobowej, obrotowej wieży i obejmowało 20 mm działko Madsen M.1933 sprzężone z 8 mm karabinem maszynowym Madsen M.1924 typ C. Uzupełnieniem był jeden 8 mm karabin maszynowy Madsen M.1924 typ C zamontowany obok przedniego stanowiska kierowcy. Zapas amunicji kalibru 20 mm wynosił 300 pocisków, natomiast zapas amunicji kalibru 8 mm wynosił 3.520 pocisków.

Czterosuwowy silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 66 mm, skok tłoka 81 mm, stopień sprężania 6,6:1. Umieszczony z przodu silnik poprzez skrzynię przekładniową i rozdzielczą przekazywał napęd na wszystkie koła. Hamulce mechaniczne działały na wszystkie koła. Lane masywne koła zaopatrzono w komory powietrzne (tzw. pustaki).

Źródła:

Praca zbiorowa „Wojska pancerno-motorowe w 1936 roku”, opublikowana w „Przegląd wojskowo-techniczny. Broń pancerna i Samochody”, Numer 4/1937 r.

Internet:

http://www.armyvehicles.dk/

http://www.chakoten.dk/

http://www2.landskrona.se/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.