Ciągnik artyleryjski Praga T-6

Historia konstrukcji:
Gąsienicowy ciągnik artyleryjski T-6 został opracowany w czechosłowackich zakładach ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk). Produkowany seryjnie od 1937 roku i oferowany na eksport. W latach 1937-1944 wyprodukowano ok. 900 egzemplarzy.

Siły zbrojne Iranu zakupiły partię pojazdów tego typu. Były używane także jako ciągniki artyleryjskie przez jednostki artylerii nadbrzeżnej wraz z czechosłowackimi armatami 105 mm Škoda M35.

Dane techniczne:

Masa własna:
Ładowność:
Uciąg:
Wymiary:
Jednostka napędowa:
 
 
Prędkość maksymalna:
Zasięg:
7.050 kg
1.000 kg
6.000 kg
4.800 x 1.800 x 1.700 mm
silnik 6-cyl. w układzie rzędowym, chłodzony cieczą,
zapłon iskrowy, pojemność 7.754 cm3,
typu Praga TNH o mocy 90 KM przy 1.800 obr./min
na drodze 25 km/h
na drodze 250 km

Opis konstrukcji:
Kabina kierowcy jest zlokalizowana w centralnej części pojazdu, natomiast na z tyłu kadłuba znajduje się krótka skrzynia ładunkowa, a na samym końcu ulokowano hak pociągowy. Instalacja elektryczna o napięciu 12 V.

Zawieszenie obejmuje 8 kół nośnych zgrupowanych w dwukołowe wózki, amortyzowane wspólnym resorem półeliptycznym. Umieszczony z przodu kadłuba silnik napędzał koła przednie. Z tyłu znajdowało się koło napinające, a górny bieg gąsienicy podtrzymywały 3 ogumione kółka.

Silnik dolnozaworowy (sv). Średnica cylindra 105 mm, skok tłoka 150 mm.

Źródła:

Hubert Procházka, Jan Martof „Praga: motocykly, osobní a nákladní automobily”, wyd. Computer Press, 2008 r.

Vladimír Karlický „Československé dělostřelecké zbraně”, 1975 r.

Internet:

http://forum.valka.cz/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.