Motocykl schweres Kraftrad 750 cm3 mit Seitenwagen (angetrieben) BMW R 75

Motocykl BMW R 75
Motocykl BMW R 75

Historia konstrukcji:
Motocykl model R 75 został opracowany w 1938 roku w niemieckich zakładach Bayerische Motoren Werke A.G. w München (pol. Monachium). Wzorowano się na cywilnym modelu R 71.

Motocykl przegrał badania porównawcze z konkurencyjnym motocyklem Zündapp KS 750, ale po zastosowaniu wielu wspólnych podzespołów podjęto decyzję o przyjęciu go na uzbrojenie Wehrmachtu. Początkowo produkowany w fabryce w München, a następnie produkcję przeniesiono do fabryki w Eisenach. Między lipcem 1941 roku a październikiem 1944 roku wyprodukowano 16.545 egzemplarzy. Cena jednostkowa wynosiła 2.630 RM.

Dane techniczne:

Masa:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
własna 420 kg,
całkowita 670 kg
2.400 x 1.730 x 1.000 mm, prześwit 150 mm
1.444 mm
silnik 2-cyl., chłodzony powietrzem,
pojemność 745 cm3,
typu M56 Baumster 275 o mocy 26 KM przy 4.400 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 92 km/h
24 litry
na drodze 6,3 l/100 km,
w terenie 8,5 l/100 km

Motocykl BMW R 75 bez bocznego wózka
Motocykl BMW R 75 bez bocznego wózka

Opis konstrukcji:
Rama stalowa, rurowa. Zawieszenie z przodu obejmowało widelec teleskopowy z amortyzatorami hydraulicznymi, natomiast z tyłu zastosowano zawieszenie sztywne. Hydrauliczna instalacja hamulcowa działa na koło tylne i koło wózka, natomiast przednie koło ma standardowy układ mechaniczny.

Bęben hamulcowy
Bęben hamulcowy

Instalacja elektryczna o napięciu 6 V z akumulatorem o pojemności 7 Ah. Zastosowano zapłon iskrownikowy z iskrownikami typu Bosch FJ 2R 134 (bardziej stabilne i mniej wymagające w obsłudze) lub Noris ZG 2a, które były wyposażone w odśrodkowy regulator przyśpieszenia zapłonu.

Silnik motocykla BMW R 75
Silnik motocykla BMW R 75

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv) z cylindrami w układzie przeciwsobnym (bokser). Średnica cylindra 78 mm, skok tłoka 78 mm, stopień sprężania 1:5,8. Zastosowano dwa gaźniki typu Graetzin Sa 24/1 (prawy) oraz Sa 24/2 (lewy). Rury wydechowe poprowadzone po obu stronach pojazdu.

Zmodyfikowany filtr powietrza
Zmodyfikowany filtr powietrza

Przełożenia skrzyni biegów:
1. bieg: 3,22 (22 km/h)
2. bieg: 1,83 (44 km/h)
3. bieg: 1,21 (66 km/h)
4. bieg: 0,90 (92 km/h)
wsteczny: 2,41

Z załączonym terenowym reduktorem:
1. bieg: 4,46 (14 km/h)
2. bieg: 2,54 (24 km/h)
3. bieg: 1,67 (42 km/h)
wsteczny: 3,30

Układ przeniesienia napędu motocykla BMW R 75
Układ przeniesienia napędu motocykla BMW R 75

Sterowanie przełożeniami zapewniała ręczna dźwignia umieszczona obok zbiornika paliwa, natomiast do załączania biegu wstecznego zastosowano oddzielną dźwigienkę umieszczoną bezpośrednio przy skrzyni biegów.

Mechanizm różnicowy z wyprowadzeniem napędu bocznego wózka
Mechanizm różnicowy z wyprowadzeniem napędu bocznego wózka

Sprzęgło suche jednotarczowe. Napęd przekazywany na tylne koło za pomocą wału Kardana oraz dodatkowo na koło bocznego wózka. Stosowano opony z terenowym bieżnikiem rozmiaru 4.50-16″ lub 4.75-16″ (rozmiar stosowany w ówczesnych samochodach). Koło zapasowe było przewożone na górnej ściance bocznego wózka. Pomiędzy bocznym wózkiem a motocyklem znajdował się także hak dla podczepienia lekkiej dwukołowej przyczepy.

Odrestaurowany motocykl BMW R 75
Odrestaurowany motocykl BMW R 75

Źródła:

Instrukcja D. 605/5 „Schweres Kraftrad 750 cm3 mit Seitenwagen (angetrieben) BMW Typ R 75 Gerätbeschreibung und Bedienungsanweisung”, 1941 r.

Instrukcja D. 605/6 „Schweres Kraftrad 750 cm3 mit Seitenwagen (angetrieben) BMW Typ R 75 Ersatzteilliste”, 1942 r.

Werner Oswald „Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr ab 1900”, wyd. Motorbuch Verlag, 2004 r.

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Stefan Knittel „Deutsche Kräder im Kriege”, wyd. Podzun-Pallas-Verlag, 1983 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *