Motocykl schweres Kraftrad 750 cm3 mit Seitenwagen (angetrieben) Zündapp KS 750

Motocykl Zündapp KS 750
Motocykl Zündapp KS 750

Historia konstrukcji:
Motocykl model KS 750 został opracowany w niemieckich zakładach Zündapp Werke G.m.b.H. w Nürnberg (pol. Norymberga). Model ten opracowano w 1939 roku na zamówienie wojska i przedstawiono do aprobaty pierwsze 2 prototypy. W kwietniu 1940 roku po badaniach porównawczych z konkurencyjnym motocyklem BMW R 75 przyjęto go na uzbrojenie wojska. Produkowany seryjnie do 1945 roku:

1940 r. – 7 egz. przedprodukcyjnych (numery seryjne 600 000 – 600 006),

1941 r. – 288 egz. (numery seryjne 600 007 – 600 295),

1942 r. – 7.228 egz. (numery seryjne 600 296 – 607 723),

1943 r. – 7.131 egz. (numery seryjne 607 524 – 614 654),

1944 r. – 3.515 egz. (numery seryjne 614 655 – 618 169),

1945 r. – 115 egz. (numery seryjne 618 170 – 618 284),

Po wojnie w latach 1946-1948 wznowiono produkcję i wyprodukowano dalsze 349 egzemplarzy.

Dane techniczne:

Masa:
 
Wymiary:
Rozstaw osi:
Jednostka napędowa:
 
 
Skrzynia przekładniowa:
Prędkość maksymalna:
Zbiornik paliwa:
Zużycie paliwa:
własna 400 kg,
całkowita 670 kg
2.385 x 1.650 x 1.010 mm, prześwit 160 mm
1.410 mm
silnik 2-cyl., chłodzony powietrzem,
pojemność 751 cm3,
o mocy 26 KM przy 4.000 obr./min
4 biegi do przodu plus wsteczny, terenowy reduktor
na drodze 95 km/h
23 litry
na drodze 6 l/100 km,
w terenie 8,5 l/100 km

Motocykl Zündapp KS 750 bez bocznego wózka
Motocykl Zündapp KS 750 bez bocznego wózka

Opis konstrukcji:
Rama stalowa, tłoczona. Zawieszenie z przodu obejmowało widelec trapezowy, natomiast z tyłu zastosowano zawieszenie sztywne. Hydrauliczna instalacja hamulcowa działa na koło tylne i koło wózka, natomiast przednie koło ma standardowy układ mechaniczny. Instalacja elektryczna o napięciu 6 V z akumulatorem o pojemności 7 Ah. Zastosowano zapłon iskrownikowy z iskrownikami typu Bosch FJ 2R 134 (bardziej stabilne i mniej wymagające w obsłudze) lub Noris ZG 2a, które były wyposażone w odśrodkowy regulator przyśpieszenia zapłonu.

Silnik motocykla Zündapp KS 750
Silnik motocykla Zündapp KS 750

Czterosuwowy silnik górnozaworowy (ohv) z cylindrami w układzie przeciwsobnym (bokser) o kącie rozwarcia cylindrów 170 stopni. Średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 85 mm, stopień sprężania 1:6,2. Zastosowano gaźnik typu Solex 30 BFR (H). Rury wydechowe poprowadzone po obu stronach pojazdu. Ponieważ mokry filtr powietrza okazał się niewydolny i nie chronił przed zamarzaniem gaźnika zastosowano nowy filtr Neumann-Wirbelluftfilter z podgrzewaczem, który umieszczono w charakterystycznej obudowanie na górnej powierzchni zbiornika paliwa.

Układ przeniesienia napędu motocykla Zündapp KS 750
Układ przeniesienia napędu motocykla Zündapp KS 750

W skrzyni przekładniowej zastosowano koła o prostym uzębieniu o głośnej pracy, ale wysokiej trwałości i niezawodności. Przełożenia skrzyni biegów:
1. bieg: 4,83
2. bieg: 2,29
3. bieg: 1,43
4. bieg: 1,00
wsteczny: 7,52

Napęd przekazywany na tylne koło za pomocą wału Kardana (70%) oraz dodatkowo na koło bocznego wózka (30%). Istniała możliwość zablokowania mechanizmu różnicowego.

Pierwszy model bocznego wózka opracowany w firmie Zündapp noszący oznaczenie BW 40 (W. Krad B 1) dysponował amortyzacją za pomocą wałka skrętnego o regulowanej sile tłumienia.

Prostszy i tańszy w produkcji wózek firmy Steib nosił oznaczenie BW 43 (W. Krad B 2) miał amortyzację za pomocą skrętnej rury z pracującą na wahaczu obudową mechanizmu napędzającego i koszem zawieszonym na dwóch leżących resorach półeliptycznych.

Stosowano opony z terenowym bieżnikiem rozmiaru 4.50-16″ lub 4.75-16″. Koło zapasowe było przewożone na górnej ściance bocznego wózka. Pomiędzy bocznym wózkiem a motocyklem znajdował się także hak dla podczepienia lekkiej dwukołowej przyczepy.

Źródła:

Instrukcja D. 605/1 „Schweres Kraftrad 750 cm3 mit Seitenwagen (angetrieben) Zündapp Typ KS 750 Gerätbeschreibung und Bedienungsanweisung”, 1941 r.

Instrukcja D. 605/2 „Schweres Kraftrad 750 cm3 mit Seitenwagen (angetrieben) Zündapp Typ KS 750 Ersatzteilliste”, 1942 r.

Werner Oswald „Kraftfahrzeuge und Panzer der Reichswehr, Wehrmacht und Bundeswehr ab 1900”, wyd. Motorbuch Verlag, 2004 r.

Tomasz Szczerbicki „Motocykle II Wojny Światowej”, wyd. L&L, 2006 r.

Stefan Knittel „Deutsche Kräder im Kriege”, wyd. Podzun-Pallas-Verlag, 1983 r.

2 thoughts on “Motocykl schweres Kraftrad 750 cm3 mit Seitenwagen (angetrieben) Zündapp KS 750

  1. czy ten motocykl jest do sprzedania? Nie widzę ceny a byłbym zainteresowany kupnem. Zbieram stare odrestaurowane samochody i motocykle. Warunek – na chodzie. bardzo proszę o odpowiedź na moją pocztę podaną niżej. Pozdrawiam Ryszard

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.